Istotne problemy gospodarstw rybackich 
zdefiniowane podczas konferencji ZPRyb w Sierakowie w dniu 27
 
Wstęp:
1. W dniu 14.01.2008r  podczas spotkania środowisk rybackich w Przysieku, Sekretarz Stanu w  Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi  Pan Kazimierz Plocke  poinformował, że:
• „Otrzymałem od Premiera zadanie stworzenia w Polsce opłacalnego rybactwa i rybołówstwa i będę starał się to robić …”
• „Obiecuję, że krok po kroku będziemy rozwiązywać problemy rybactwa i zapraszam do szerokiej współpracy…”
• „W ciągu miesiąca powołamy zespół doradczy ds. rybactwa w  Ministerstwie Rolnictwa..”(Uwaga - zespół powołano, ale do dnia  dzisiejszego nie odbył on żadnego spotkania)
• „Do końca roku powinny zostać zakończone prace nad SPO dot. rybactwa i  mam nadzieję, że od 2008r. rybacy polscy będą mogli korzystać z  finansowej pomocy Unii Europejskiej”.
 
 
 2. W dniu 2 lipca 2009r podczas obchodów Święta Rybaka, w wywiadzie dla TVP Dyrektor Departamentu Rybołówstwa P. Janusz Wrona zapowiedział, że dla wszystkich producentów ryb są przewidziane rekompensaty za działania wodno środowiskowe!
Uczestnicy konferencji  ZPRyb po przeanalizowaniu powyższych zapowiedzi oraz całokształtu  uwarunkowań odnoszących się do chowu i hodowli ryb w 2010r. oświadczają:
Wyrażamy poważne obawy o los polskich gospodarstw rybackich,  losów ludzi zajmujących się hodowlą i chowem ryb w stawach w związku z  brakiem jasnej, konstruktywnej i przejrzystej polityki organów państwa,  dotyczącej tej sfery działalności. Odnotowujemy brak liczenia się z  uwarunkowaniami i specyfiką tej działalności.
 Dowodem na powyższe stwierdzenie jest dyskryminowanie  akwakultury w przydziale środków finansowych w ramach obecnie  realizowanego EFR, oraz takie skonstruowanie przepisów na ich  wykorzystanie, które zamiast stworzyć efektywne, proste warunki do  poprawy gospodarowania i doskonalenia rybackiej działalności z  harmonijnym wykorzystaniem środowiska, główny nacisk nakładają na  absurdalnie rozbudowane wymogi biurokratyczne, nie mające nic wspólnego z  rzeczywistym „zrównoważonym rozwojem rybactwa”! Jest zastosowana  filozofia tworzenia pułapek prawnych.
     Wynika to np. z barier polegających na braku jasnych,  precyzyjnych kryteriów rozpatrywania wniosków na „działania wodno  środowiskowe”. Pułapki w postaci obowiązku złożenia sprawozdań z  wykonania ww. działań, tak skonstruowane, że wykluczyły możliwość ich  realizacji, ponieważ wymagane wzory ww. sprawozdań ARIMR ogłosiła na  swej stronie internetowej z ponad miesięcznym opóźnieniem w stosunku do  okresu sprawozdawczego. Uważamy, że w polskich warunkach braku  powszechnego dostępu do Internetu, przedmiotowe sprawozdania winny  stanowić załącznik do podpisanej umowy, co wykluczyłoby ich trudną  dostępność, a przez to uniknięto by nieracjonalnej sytuacji, która stała  się podstawą do rozwiązania umów!
Wnioskujemy o stosowanie do rybactwa miary jak do rolnictwa w  dysponowaniu i realizowaniu funduszy przeznaczonych na rozwój rybactwa, a  nie tworzenie warunków do poniżającego nas realizowania wymysłów  biurokracji, stawiania nas w dwuznacznej sytuacji i niczym  nieusprawiedliwionego insynuowania „działań w szarej strefie”!
Uważamy, że środki  finansowe EFR mają służyć zrównoważonemu rozwojowi rybactwa a nie  powodować zaburzenia warunków równej konkurencji w chowie i hodowli ryb!
Uczestnicy konferencji pozytywnie oceniają:
     • informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi P. Marka  Sawickiego, wypowiedzianą podczas spotkania z przedstawicielami ZPRyb w  dniu 11 sierpnia br. o planach podjęcia działań przez MRiRW,  zmierzających do zapewnienia funduszy na potrzeby „działań wodno  środowiskowych”.
    •  wystąpienie Sekretarza Stanu P. K. Plocke do Ministra  Środowiska w sprawie „projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w  sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną”,  wnioskując o podtrzymanie wyłączenia kormoranów z ochrony gatunkowej w  obrębach hodowlanych stawów rybnych.
Główne istotne problemy gospodarstw rybackich:
1.  Jako najważniejszy problem zdefiniowano błędy, popełnione  podczas planowania i wprowadzania środków finansowych z EFR w ramach  programu 2007-2013 dyskryminujące akwakulturę! Uzasadnienie powyższego  zawarte jest w załącznikach nr 1,2,3.
2.  Konieczność nowelizacji ustawy o rybactwie śródlądowym:
a/. wzmocnienie prawnego znaczenia obrębów hodowlanych w tym m. in.
- zakaz wstępu na obręb hodowlany w godzinach nocnych,
- określenie prawnych zasad wyłączających połowy ryb w ciekach  przepływających pomiędzy stawami rybnymi w Obrębach Hodowlanych  wchodzących w skład obwodów rybackich.
b/. wprowadzenie obowiązku ewidencjonowania handlu sieciami rybackimi i sprzedaży ich tylko podmiotom „uprawnionym do rybactwa”.
c/. prawne sprecyzowanie zasad zwalczania szkodników  rybackich w taki sposób, by zapewnić ochronę rybostanu i urządzeń  hydrotechnicznych na stawach, szczególnie uwzględniając fakt, że są one  sztucznie zbudowane dla chowu ryb.
Dla spełnienia powyższego należy m. in. - w ustawie o ochronie przyrody usunąć w art.52 ust.3 – dodany  ustęp wprowadza całkowity zakaz uśmiercania ptaków-kormoranów  wprowadzając ostrzejsze działania ochronne niż te, które przewidziano w  dyrektywach unijnych.
3. Postuluje się o stworzenie ustawowych możliwości  przedłużania pozwoleń wodno prawnych udzielonych na pobór i zrzut wód ze  stawów rybnych. Obecne uregulowania prawne - Ustawa prawo wodne, nie  przewidują takiej możliwości!
4. Utworzenie Funduszu Gospodarki Rybackiej /FGR/  przeznaczając na ten cel m.in. część podatków od stawów /grunty Wsr/,  czynszu od użytkowania rybackiego jezior, czynszu za dzierżawę stawów z  ANR.
5. W ODR-ach zorganizować doradztwo fachowe dla  rybaków lub przekazać środki finansowe na zorganizowanie doradztwa  rybackiego w ramach działalności ZPRyb.
6. Egzekwować realizacje planów odstrzału łysek i  kaczek na stawach przez Koła Łowieckie a w przypadkach braku realizacji  powyższego, należy wypracować tok postępowania w celu dokonywanie przez  PZŁ wypłat rekompensat za wyjadane zboże przez  łyski i kaczki.
Alternatywnym rozwiązaniem ustawowym w przypadku nie stworzenia  możliwości ograniczania „szkodników rybackich” przez rybaków, powinno  być utworzenie funduszu z którego wypłacane byłyby odszkodowania za  wyrządzane szkody. Nie może przecież być tak, że jedynymi, którzy  finansują bardzo nieracjonalną opiekę nad np. kormoranami są rybacy!
7. Wnioskuje się o szybkie przeprowadzenie sprzedaży  stawowych gospodarstw rybackich z zasobów ANR ich dzierżawcom, na  warunkach możliwych do spełnienia przez nich. Umożliwi to właściwe,  porównywalne warunki ekonomicznego gospodarowania i zabezpieczy  substancje materialną tych gospodarstw przed degradacją. Dopóki to nie  nastąpi, ANR winna czynnie uczestniczyć w inwestycjach ochraniających  urządzenia hydrotechniczne i budowle stawowe przed niszczeniem. ANR  należy zobowiązać do dokonania aktualizacji geodezyjnej stawów rybnych. W  wielu gospodarstwach rybackich dzierżawionych z ANR, dzierżawcy ponoszą  niesłuszne, bardzo wysokie opłaty podatkowe, bo w ewidencji geodezyjnej  stawy rybne nie są zakwalifikowane jako Wsr itd.
8. Działalność naukowa w praktyce rybackiej -  rybactwo oczekuje efektywnego postępu działalności naukowej w zakresie  ochrony zdrowia i zwalczania chorób ryb oraz sukcesywnych badań  populacji zwierząt mających wpływ na gospodarkę rybacką. Biorąc pod  uwagę poważne trudności z osiągnięciem postępu genetycznego w hodowli  karpi, oczekujemy jednak na postęp, wzorem np. hodowli drobiu, gdzie  dzięki postępowi genetycznemu i technologicznemu skrócono w okresie od  lat 60-tych ub. wieku chów brojlerów kurzych z ok. 5 miesięcy do 5  tygodni, a tuczu świń z 10 miesięcy do 5 miesięcy !
9. Ponieważ obecnie nie ma już w Polsce żadnej  szkoły rybackiej na poziomie zawodowym i średnim, konieczne jest  reaktywowanie tego typu szkolnictwa, gdyż jego brak grozi analfabetyzmem  w naszym zawodzie. Sygnały problemów nieznajomości tematyki rybackiej  można odebrać np. z Urzędów Marszałkowskich, gdzie brakuje fachowców z  dziedziny rybactwa. Również gospodarstwa rybackie sygnalizują brak  możliwości zaspokojenia swych potrzeb kadrowych na ichtiologów!
 
10. Rybacy użytkownicy jezior wnioskują o:
a/. zmiany w zasadach konkursów na „oddawanie w  rybackie użytkowanie obwodów rybackich” – obecnie wygraną gwarantują  jedynie proponowane przez oferenta nieracjonalnie wysokie ( szkodliwe)  nakłady rzeczowo - finansowe na zarybienia, a nie fachowość i wiedza.
b/. ustalenia zasad przechowywania i udostępniania  informacji zawartych w księgach jeziorowych /gospodarczych/, operatach-  analiza tych danych jest niezbędna do wykonania kolejnych operatów na  dany obwód rybacki.
c/. uzgadniania z użytkownikiem rybackim rzek – ich  regulacji, budowy Małych Elektrowni Wodnych, zbiorników zaporowych –  rzeki zarybiane są cennymi gatunkami ryb i niezbędne jest informowanie  dotyczące wpływu inwestycji na rybostan.
d/. Rozwiązania sprawy VAT na sprzedaż zezwoleń  wędkarskich – na gruncie podatku dochodowego jest to działalność  rolnicza/3-7%/ a ustawy o VAT – sport i rekreacja – 22% VAT.
e/. wykup od ANR na rozsądnych zasadach rybakówek i innego majątku związanego z prowadzoną gospodarką jeziorową.
f/. uregulowanie kwestii naliczania podatku od pomostów i kutrów rybackich.
g/. włączenia gospodarki w obwodach rybackich, jako  działalności rolniczej, pod właściwość MRiRW, a nie jak dotychczas pod  Ministerstwo Środowiska.
h/. wzmocnienie i dofinansowanie Państwowej Straży Rybackiej
11/. Znowelizować rozporządzenia dotyczące Osi IV,  SPO Rybołówstwo - w celu rozszerzenia działań, operacji możliwych do  realizacji przez rybaków w ramach LGR.
12/. Uczestnicy konferencji po przeanalizowaniu  warunków produkcji karpi w roku 2010 uznali, ze dla zapewnienia  opłacalności produkcji, cena za karpie w okresie Wigilijnym wyniesie  ok.13 zł za 1 kg.
13/. Uczestnicy konferencji wnioskują do Zarządu  ZPRyb o podjęcie efektywnych działań zmierzających do realizacji  wniosków z niniejszej konferencji.
                                    Prezes -  Krzysztof Karoń                                        
                        
                                     
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3